Antalya’da Batı Karadeniz rügarı esti
12’inci Yöresel Ürünler Fuarı ( YÖREX) 2-5 Kasım tarihleri arasında Antalya’da gerçekleşti. Batı Karadeniz Kalkınma Birliği (BAKAB) üyesi belediyeler, birlik yönetimi tarafından hazırlanan stantta Batı Karadeniz’in birbirinden değerli ürünlerini ziyaretçilere sunarken, BAKAB standı bu fuarda da ziyaretçilerin gözdesi oldu.
12’inci YÖREX Fuarı’na Düzce, Bolu, Karadeniz Ereğli, Safranbolu ve Göynük Belediyelerinin yanında; Düzce Belediyesi BELTUR A.Ş, Bolu Belediyesi Köroğlu Kooperatifi, Kdz. Ereğli Kadının Gücü Kooperatifi ve Safranbolu Ticaret ve Sanayi Odası gibi kurum ve kuruluşlar BAKAB çatısı altında tek stantta toplanırken, fuarın en etkin bölgesel tanıtım etkinliğini gerçekleştirdi.
Fındık Ezmesi’nden Közlenmiş Patlıcan Sosuna, Abhaz Acıkasından, Sebzeli Erişteye, Kekik Reçelinden Konuralp Pirincine, Safranbolu Lokumu ve Kıtır’ından Bolu Kızılcıklı Tarhanası ve eriştesine, Göynük Bombay Fasülyesi’nden Dik Böreği ’ne yüzlerce yöresel ürünlerin sergilendiği fuarda ziyaretçilere; BELTUR Mutfakları Genel Koordinatörü Fedai Şef tarafından hazırlanan Pınarbaşı-Kara Çorba, Bolu-Kızılcıklı Tarhana ve eriştesi ile Konuralp Pilavı gibi bölgenin coğrafi işareti lezzetleri ikram edildi.
Safranbolu Belediye Başkanı ve BAKAB Başkanvekili Elif Köse, BAKAB Encümen Üyesi ve Bolu Belediye Meclis Üyesi Cevat Çatladı, Düzce Belediye Başkan Yardımcıları Oya Kocaman ve Hasan Günden ve BELTUR Genel Müdürü Erdem Yılmaz; TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Düzce Valisi Selçuk Aslan, Bilecik Valisi Şefik Aygöl, Düzce üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nedim Sözbir ve Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır gibi isimlerin ziyaret ettiği stantta konuklarını ağırladı.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Yöresel Ürünler Fuarı’nın açılışında yaptığı konuşmada, fuarın 11 yılda 4 bine yakın katılımcıya ve 2 milyona yakın ziyaretçiye ev sahipliği yaptığını hatırlatarak, “YÖREX, aynı zamanda ülkemizde coğrafi işaret ekosisteminin gelişmesine de önemli katkılar sundu ve coğrafi işaret algısının ve bilinirliğinin artmasını sağladı” diye konuştu.
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu burada yaptığı konuşmada, “Sahip olduğumuz yöresel ve coğrafi işaretli ürünleri ekonomiye kazandırmak amacıyla 2010 yılında yola çıkmıştı YÖREX. Antalya Ticaret Borsamızın başlattığı bu girişimi biz de TOBB olarak destekledik. YÖREX artık Türkiye’nin yöresel ürünler ve coğrafi işaretler vitrinidir. Ülkemizin tüm renklerini bir araya getirmiştir. Doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine, tüm Türkiye burada, birlik, beraberlik ve kardeşlik içinde yan yana durmaktadır. Ben öncelikle bu işin mimarını kutlamak istiyorum. Antalya Ticaret Borsası Başkanımız, TOBB Yönetim Kurulu’ndaki çalışma arkadaşım Ali Çandır, YÖREX fikrini ortaya çıkardı ve müthiş bir başarıya imza attı” dedi.
Coğrafi işaret tescilinde oda ve borsaların payı büyük
Hisarcıklıoğlu, coğrafi işaretlerin bugün bu kadar biliniyor ve önemseniyor olmasında Oda ve Borsaların ve en başta da kadın girişimcilerimizin büyük payı olduğunu ifade etti. Hisarcıklıoğlu, “Bu işe sahip çıktılar. Son 11 yılda coğrafi işaretli ürünlerin %40’ını Oda ve Borsalarımız tescil ettirdi. Onlar tarafından tescil edilen ve başvurusu yapılan ürün sayısı 712 oldu. TOBB olarak Oda ve Borsalarımız vasıtasıyla coğrafi işaret üreticilerini kayıt altına alıyoruz. Üreticiler, tescil sahibi olan Oda veya Borsa ile sözleşme yaparak, coğrafi işaretli ürünün üretimine başlıyorlar. Oda ve Borsalarımız da bunu denetliyorlar ve bu piyasanın oluşmasını sağlıyorlar. Böylece coğrafi işaretlerin ticarete daha çok konu olmasını da mümkün kılıyorlar” diye konuştu.
Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Coğrafi işaretin ne faydası var, bir parmesan peyniri 1 milyar 400 milyon avro. (Dünyadaki toplam piyasa değeri). Bizdeki peynir çeşidi dünyanın hiçbir yerinde yok. Hem illerde var hem ilçelerde var. Gelirimiz ne, yurt dışına satışımız ne? Sıfır. Adam bir peynirden 1 milyar 400 milyon avro para kazanacak, biz bu kadar zenginliğin içinde hiç para kazanamayacağız. İşte YÖREX bunu sağlıyor. Bugün coğrafi işaretlerin neredeyse yarısını odalar sağlıyor. Bu coğrafi işaretler zenginlik demek, zenginliği dünyayla paylaşmak demek, onu da paraya çevirmek demek. Bunun ilk adımını attık.”
Yöresel ürünlere odaların, borsaların, kalkınma ajansların destek verdiğini, Türk Patent ve Marka Kurumu’nun öncülük ettiğini dile getiren Hisarcıklıoğlu, AB’ye teşvik noktasında da kendilerinin destek olduğunu bildirdi.
YÖREX bir buluşma noktası oldu
YÖREX’i, yöresel ürünlerin ve coğrafi işaretlerin markalaşması ve ticari değer kazanması yolunda önemli bir buluşma noktası haline getirdiklerini söyleyen Hisarcıklıoğlu, YÖREX’te her yıl coğrafi işaret üreticileri ile ulusal perakendecileri ve e-ticaret portallarının bir araya geldiğini bildirdi. Hisarcıklıoğlu şöyle konuştu: “Sadece yurtiçi tescille de iş bitmiyor. Yurtdışında da tescil ettirmek ve küresel pazarlara girmek de önemli artık. Şu ana kadar 14 ürünümüz Avrupa’da tescillendi, 49 ürünümüzün de değerlendirme süreci devam ediyor. TOBB Brüksel Ofisimiz ile coğrafi işaretlerin AB tescil sürecine yardımcı oluyoruz. Şu önemli hususun hepimiz farkında olmalıyız. Bu topraklardan çıkan ürünlerin değerini, önce biz bilmezsek, dış pazarlara hiç anlatamayız. Dünyada çok az coğrafyaya nasip olan bir ürün çeşitliliğine sahibiz. Zengin olmak istiyorsanız, bölgenizi zengin etmek istiyorsanız kendi yöresel ürünlerinize sahip çıkın. Bunları araştırın, markalaştırın ve dünyaya satın. E-ticaret ve e-ihracat ile tüm dünyaya bunları gönderin”
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu daha sonra beraberindeki oda ve borsa başkanları ile birlikte stantları ziyaret ederek katılımcılarla sohbet etti ve ürünlere ilişkin bilgi aldı.